Creëren van synergie in een customer service team

  • Categorie Teamontwikkeling

Een explosieve groei in de klantenkring leidt tot een verdrievoudiging van de customer service afdeling in korte tijd. Het team ervaart chaos, ontbreekt een duidelijke richting, en er is weinig teamgevoel.

Toepassing van de KEYS Methode

Elk teamlid krijgt een KEYS-profiel om inzicht te krijgen in hun natuurlijke aanpak, waarden en talenten. Met deze inzichten kan het team worden ingedeeld in subgroepen op basis van lenzen (bijv. mensgericht of kennisgericht) en talenten zoals organiseren en uitvoeren.

Resultaten

  • Passende werkverdeling: Leidinggevenden kunnen medewerkers plaatsen in rollen die aansluiten bij hun natuurlijke talenten, zoals klantcontact of ondersteunende taken achter de schermen.
  • Versterking van teamgevoel: Door te werken in groepen waar collega’s elkaar aanvullen, ervaren medewerkers meer verbinding en erkenning van hun unieke bijdrage.
  • Optimale klantgerichtheid en synergie: Door gezamenlijke waarden zoals respect en behulpzaamheid te versterken, ontstaat een harmonieus team dat klantgericht werkt en elkaar aanvult.

Strategisch doel

Versterkt klanttevredenheid en klantenbinding door een team dat beter is afgestemd op klantgericht werken en synergetische samenwerking, wat bijdraagt aan de langetermijndoelen van klantloyaliteit en merkvertrouwen.